
Sonatina na fortepian op. 12 (1930)
Dedykacja: Mojej żonie
Rękopis: depozyt UE. ÖNB. Sygn.: LI UE 240
Wydanie: Józef Koffler, Sonatine. Op. 12. Piano solo. Universal Edition A. G., Wien-Leipzig. Copyright 1931. No. 7267. Stron 12.
Prawykonanie: Lwów, 13 maja 1930, Leopold Münzer – fortepian, („Gazeta Lwowska” 1930, nr 108, 114)
Części: I. Allegro con spirito; II. Adagio cantabile; III. Vivace
Wyk. Elżbieta Sternlicht – fortepian
© 2020 Acte Préalable
Można przypuszczać, że ta odwołująca się jawnie do idiomu wczesnoklasycznej sonatiny kompozycja, była okolicznościowym prezentem dla Róży z Rothów Kofflerowej, która – choć podobno nie posiadała udokumentowanego dyplomami wykształcenia muzycznego – była osobą bardzo muzykalną. 15 października 1929 r. w obecności rabina Freunda we Lwowie odbył się bowiem ślub obojga.
Utwór oparty jest na konwencjonalnych gestach fakturalnych (np. bas Albertiego) i klasycznych schematach architektonicznych. Pierwszą jego część (Allegro con spirito) stanowi jednorodna pod względem ekspresyjnym forma sonatowa z dwoma tematami. Części druga i trzecia to ronda – liryczne Adagio cantabile oraz błyskotliwe, pełne tanecznych rytmów i wyrazistych motywów Vivace. To ostatnie jest najbardziej rozbudowaną częścią utworu. Ponieważ w serię podstawową Sonatiny wkomponowane są dwie trzydźwiękowe komórki ułożone na kształt majorowych trójdźwięków, pojawia się w niej wiele współbrzmień quasi-trójdźwiękowych. W drugiej części kwintowe „kroki” dolnego głosu wywołują wręcz wrażenie stosunku dominantowo-tonicznego następujących po sobie współbrzmień. Pełna niezaprzeczalnego uroku, neoklasyczna z ducha całość wymownie świadczy o tym, że użycie techniki dwunastotonowej nie krępowało inwencji i twórczej wyobraźni Kofflera, zawsze będąc środkiem, a nie samym w sobie celem jego artystycznych działań.
Pierwszym i głównym wykonawcą Sonatiny był Leopold Münzer, który dał premierę utworu podczas swego recitalu w sali Polskiego Towarzystwa Muzycznego we Lwowie w maju 1930 r. (Alfred Plohn, Leopold Muenzer, „Chwila”, 19 V 1930, s. 9). Następnie w repertuarze mieli ją też Edward Steuermann i nastoletni, wielce utalentowany pianista ze Lwowa Maciej Striks.















