„Muzyk Wojskowy"

„Muzyk Wojskowy"

1926–1929, Grudziądz
Redaktor naczelny: Eugeniusz Dawidowicz

Periodyk poświęcony muzyce w szeregach Wojska Polskiego. Początkowo ukazywał się co dwa tygodnie, a później raz w miesiącu.

Czasopismo cieszyło się oficjalnym poparciem Ministerstwa Spraw Wojskowych, wyrażonym w piśmie z 4 sierpnia 1926 roku. Redakcja mieściła się w Grudziądzu, przy ulicy Tuszewska Grobla 18 m. 1. Pismo drukowano w Zakładach Graficznych Wiktora Kulerskiego w Grudziądzu-Tuszewie.

Oprócz samego pisma, redakcja publikowała również materiały pomocnicze dla orkiestr wojskowych, takie jak książeczki marszowe i papier nutowy.

„Muzyk Wojskowy" – Problemy muzyczne

„Muzyk Wojskowy" – Problemy muzyczne

Seria stanowi kompleksowe omówienie zagadnień teoretycznych i praktycznych związanych z muzyką, począwszy od podstaw percepcji muzycznej w artykule Jak się słyszy muzykę?, poprzez analizę elementarnych składników muzyki w tekście Ton i co z niego powstać może, aż po szczegółowe omówienie technik kompozytorskich w Sposobach opracowania melodii. Autor zajmuje się również formami muzycznymi, a także porusza kwestie ekspresji muzycznej i nastroju w utworach. Koffler ilustruje swoje wywody licznymi przykładami nutowymi i odwołaniami do twórczości znanych kompozytorów, szczególnie Bacha, Beethovena i Mozarta. 

„Muzyk Wojskowy" – Historia muzyki w zarysie

„Muzyk Wojskowy" – Historia muzyki w zarysie

Jest to systematyczny wykład na temat dziejów muzyki europejskiej od wczesnego śrdeniowiecza po modernizm, Tekst koncentruje się na ewolucji form muzycznych (np. madrygał, sonata, symfonia), rozwoju technicznym instrumentów (szczególnie fortepianu, lutni i organów), oraz przemianach stylów kompozytorskich (kluczowe postacji, to J. S. Bach, G. F. Händel, Ludwig van Beethoven, Richard Wagner, Gustaw Mahler). W ujęciu Kofflera historia muzyki jawi się jako logiczny proces rozwojowy, w którym każda innowacja wyrastała z wcześniejszych osiągnięć i przygotowywała grunt pod przyszłe przemiany.

„Muzyk Wojskowy" – Repetytorium z historii muzyki

„Muzyk Wojskowy" – Repetytorium z historii muzyki

Jest to syntetyczny wykład dziejów muzyki europejskiej, począwszy od teorii muzyki antycznej Grecji przez rozwój muzyki średniowiecznej po wczesny barok. Koffler śledzi genezę i przemiany technik kompozytorskich od wczesnej polifonii poprzez techniki imitacyjne ars antiqua i ars nova po szczytowe osiągnięcia szkół niderlandzkich (1450-1560). Szczegółowo analizuje dokonania szkoły weneckiej z Monteverdim oraz szkoły neapolitańskiej, po czym przedstawia rozwój stylów narodowych opery w twórczości Lully'ego i Purcella. W części poświęconej muzyce XVI wieku omawia przemiany stylistyczne związane z ideami humanizmu oraz ukazuje związki muzyki polskiej z techniką kompozytorską szkoły niderlandzkiej.

„Muzyk Wojskowy" – O barwach orkiestralnych

„Muzyk Wojskowy" – O barwach orkiestralnych

Grudziądz

Wykład poświęcony jest ewolucji instrumentacji muzycznej, ukazanej przez pryzmat zmian stylowych w trzech kluczowych okresach: przedklasycznym, klasycznym i romantycznym. Koffler definiuje instrumentację jako sztukę wykorzystania barw dźwiękowych instrumentów orkiestralnych do wyrażenia muzyki orkiestralnie konceptualizowanej. Dowodzi stopniowej emancypacji barwy dźwiękowej – od podporządkowanego elementu struktury muzycznej do autonomicznego nośnika wyrazu artystycznego. Szczególny nacisk kładzie na ewolucję instrumentów dętych, które stopniowo zyskują coraz większą samodzielność i znaczenie w orkiestrze.

„Muzyk Wojskowy" – Ozdobniki

„Muzyk Wojskowy" – Ozdobniki

Grudziądz

Seria poświęcona omówieniu ozdobników muzycznych. Autor przedstawia systematyczny wykład na temat różnych rodzajów ornamentacji w muzyce, dzieląc je na trzy główne kategorie: ozdobniki wyprzedzające, następujące i wypełniające. W artykułach szczegółowo omawiane są takie elementy jak tryle z toczkiem wstępnym, różne rodzaje przednutek, dwuzwrotniki, mordenty oraz arpedżio i tremolo. Tekst zawiera liczne przykłady nutowe ilustrujące prawidłowe wykonanie poszczególnych ozdobników, a także omawia różnice w ich notacji i interpretacji w muzyce dawnej i nowszej. Autor odwołuje się do praktyki wykonawczej znanych kompozytorów, takich jak Bach, Mozart, Beethoven czy Händel, pokazując jak zmieniało się stosowanie i zapis ozdobników na przestrzeni czasu. 

„Muzyk Wojskowy" – inne artykuły

„Muzyk Wojskowy" – inne artykuły

List otwarty, „Muzyk Wojskowy” 1926 nr 3 (958.31 KB, pdf)
Mieczysław Sołtys, „Muzyk Wojskowy” 1927 nr 2 (471.15 KB, pdf)
Igor Strawiński, „Muzyk Wojskowy” 1927 nr 2 (395.13 KB, pdf)
Maniera, „Muzyk Wojskowy” 1927 nr 2 (394.05 KB, pdf)
Recenzja pieśni Adama Sołtysa, „Muzyk Wojskowy” 1927 nr 6 (1.35 MB, pdf)
Prof. dr Adolf Chybiński, „Muzyk Wojskowy” 1927 nr 7 (3.10 MB, pdf)
Kilka uwag o błędach w wykonaniu, „Muzyk Wojskowy” 1927 nr 8 (2.17 MB, pdf)
Kilka uwag o błędach w wykonaniu (ciąg dalszy), „Muzyk Wojskowy” 1927 nr 9 (2.34 MB, pdf)
Jeszcze słów kilkoro w sprawie rozwoju i egzystencji „Muzyka Wojskowego”, „Muzyk Wojskowy” 1927 nr 10 (2.30 MB, pdf)
Recenzja pracy Seweryna Barbaga, „Muzyk Wojskowy” 1927 nr 18 (40.34 MB, pdf)
Oratorium, „Muzyk Wojskowy” 1927 nr 22 (2.11 MB, pdf)
Karol Szymanowski, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 1 (261.71 KB, pdf)
Karol Szymanowski: symfoniczny koncert kompozytorski, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 5 (4.91 MB, pdf)
Sztuka polska wśród obcych, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 7 (81.72 MB, pdf)
Przykra sytuacja, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 7 (4.65 MB, pdf)
Recenzja prac Adolfa Chybińskiego, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 7 (41.67 MB, pdf)
Fr. Schreker (1878–1928), „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 8 (180.83 KB, pdf)
Schreker: „Urodziny Infantki”, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 9 (664.57 KB, pdf)
Nowe drogi w nauczaniu muzyki, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 11 (366.05 KB, pdf)
Strój pitagorejski, czysty i temperowany, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 13 (464.43 KB, pdf)
Strój pitagorejski, czysty i temperowany, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 15 (204.48 KB, pdf)
Słuch absolutny, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 17 (594.42 KB, pdf)
10 przykazań dla krytyków, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 23 (4.23 MB, pdf)
Reforma szkolnictwa muzycznego, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 24 (5.04 MB, pdf)
Franciszek Schubert, „Muzyk Wojskowy” 1928 nr 24 (510.94 KB, pdf)
Formularz wyszukiwania